top of page

Organisation & ledarskap

Psykolog för organisation
& processer

En organisationspsykolog använder psykologiska principer och metoder för att förstå och förbättra arbetsmiljöer, relationer och organisationens måluppfyllelse. Det här gör psykologen till en viktig resurs både i utvecklingen av grupper och ledarskap, och inom projekt- och förändringsledning.

Organisationspsykologen identifiera specifika beteenden och processer inom en organisation och utveckla strategier för att förbättra dem. Psykologen skapar och tillämpar system för att effektivt förstärka önskade beteenden och hjälper organisationen att uppnå sina mål. Förståelsen för psykologiska processer och mekanismer är kritisk för att förstå och hantera motstånd mot förändring, och för att istället främja acceptans och motivation i organisationen.

Organisationspsykolog
för din organisation!

Analys & rekommendationer

Beteende-, miljöobservationer och intervjuer för att förstå dynamik och processer som påverkar motivation och beteenden i en arbetsgrupp. 

Förändringsledning

Perspektiv och metoder som kan vara helt avgörande framgångsrik förändringsledning och hur man lyckas skapar förutsättningar för acceptans för både problemformulering och nödvändiga förändringar. 

Utbildning och handledning

Utveckling av utbildningsprogram riktade mot specifika kompetenser eller färdigheter för chefer och arbetslag. Konsultationer, metod- och processhandledning.

Konflikthantering 

Medling och strategier för konflikthantering. Psykologen kan avlasta chef genom att som oberoende part rekommenderar förändringar i roller och arbetsuppgifter.

Chefsstöd

Många gånger arbetar psykologen direkt med chefer för att öka förmågan att effektivt leda och motivera. Det här innebära ofta en mer rådgivande och roll snarare än att psykologen agerar och syns i verksamheten.

Projektstöd

Utveckling av projektmodeller anpassade för organisationens förutsättningar. Utbildning och handleda i projektledning. Ibland är psykologen en del i projektgruppen, ibland är hen en resurs i ledningsgruppen eller i ledningsgruppen eller i ett projektkontor.

Krishantering

Psykologen är en nyckelresurs vid krishantering och händelseanalys efter tillbud. Debriefing kan ställa stora krav på en ledares kompetens för att inte skapa onödig psykologisk stress och hantera känslor av skam och skuld.

Problem i arbetsmiljön

Psykologen uppfattas ofta som trovärdig och som med integritet. Det här ger speciella förutsättningar när det kommer till att utreda och rekommendera insatser vid upplevda kränkningar, trakasserier och utanförskap.

Vidensa erbjuder psykologtjänster inom allt från diskret chefsstöd och analyser av nyckeltal och statistik, till direkta observationer och insatser i verksamheten. Ta del av exempel på vad vi gör och kontakta oss för att veta mer!

bottom of page